Martynas Pilkis
2013-03-09

Kritikuoju Bažnyčią, nes esu savo bėdas dangstantis lūzeris

Tikimybė vaikui būti lytiškai išnaudojamu mokytojo Jungtinėse Amerikos Valstijose yra daugiau nei šimtą kartų didesnė nei būti lytiškai išnaudojamu Katalikų Bažnyčios kunigo. Šis tyrimuose išaiškintas* faktas skamba pribloškiamai, turint omeny, jog būtent JAV yra naujienose pateikiama kaip šalis, kurioje kunigai intensyviausiai išnaudoja mažamečius.

2010 m. JAV buvo pranešti 65 527 vaikų lytinio išnaudojimo atvejai, tik 8 pranešimuose (0,012% !) kaltinami katalikų kunigai.  Pagal skaičiavimus, tikimybė, kad katalikų kunigai seksualiai išnaudos vaikus, yra 36 kartus mažesnė, nei kalbant apie „normalius“ vyrus**. Iš visų nors kokį kontaktą su nepilnamečiais turinčių profesijų atstovų, statistiškai būtent kunigams yra pati mažiausia tikimybė tapti vaikų seksualiniais išnaudotojais.

Žinoma, kiekvienas nepilnamečių išnaudojimo Bažnyčioje atvejis yra blogas dalykas – besąlygiškai. Bet naujienų rengėjai turi liautis mulkint visuomenę iškeldami tik Bažnyčioje esantį blogį, o kitą – nutylėdami.

***

Vakar Lietuvos žiniasklaidoje pasirodė pranešimas apie su narkotikais sulaikytą kunigą. Žinia ne tik pasirodė, bet praktiškai visų naujienų puslapių buvo išmesta tiesiai į naujienų srauto viršų, visur su gražia Vilniaus Arkikatedros nuotrauka.

Lietuvoj žmonės su narkotikais sulaikomi dažnai, greičiausiai netgi kasdien. Apie tai kiekvieną savaitę netrūksta pranešimų Policijos departamento svetainėje. Sulaikant minimą kunigą, tai irgi nebuvo pavienis atvejis. Kaip 15min.lt sakė Vilniaus policijos vadovas Kęstutis Lančinskas, „Mes šiuo metu, tik šitom dienom, šią savaitę, atlikinėjom labai daug operacijų, buvo daug sulaikymų.“ Ką mes žinome apie kitus sulaikytuosius? Nieko. Gal tarp sulaikytų yra žinomų krepšinio klubų vadovų, mokytojų, gaisrininkų, Seimo narių padėjėjų, daininkų? Nepranešama… 

Tikėtina, jog sulaikytasis kun. Davainis iš tikro kaltas, nors pačiu sulaikymu kaltė dar neįrodoma (juk galėjo įsivelt kažkokia klaida, kol kas neaišku). Prieš 5 metus su narkotikų liekanomis sulaikytas kun. Kęstutis Dvareckas prisipažino pusę metų intensyviai vartojęs narkotikus, nuo ko jam vėliau teko ilgai gydytis. Pasveikusiam kunigui Bažnyčia atšaukė draudimą atlikti bet kokias kunigiškas pareigas, ir dabar jis pats darbuojasi padėdamas narkomanijos pragare atsidūrusiems žmonėms.

*

Sulaikytojo kun. Davainio istorija jau tapo proga žiniasklaidoje vėl užsipulti Bažnyčią, greta gėdingų antraščių dėti Arkikatedros nuotraukas pačiame portalų viršuje.

Bet narkomanija nėra Bažnyčios bėda. Tai visuomenės bėda. Visuomenės, iš kurios kyla kunigai, ir kurioje jie gyvena, pabaigę seminarijas. Drįsčiau spėti, kad tarp vyrų-kunigų narkomanijos paplitimas žymiai mažesnis nei tarp analogiško amžiaus vyrų, nesančių kunigais. Kreivų veidrodžių karalystėje galima įteigti priešingai.

Ar nėra taip, jog užmentant neproporcingus kaltinimus Bažnyčiai siekiama nukreipti šneką nuo tikrojo problemų rimtumo?

  • Bažnyčią visaip stengiamasi pavaizduoti kaip lytinių iškrypimų lizdą, nors jau vien šio striapsnio pradžioje pateikti faktai liudija priešingai. Pasaulyje, kuriame veši palaidumas ir pornografija, kuriame viena po kitos griūna šeimos, o erotiniai romanai yra perkamiausių knygų sąrašo viršuje, skrupulingai stengiamasi neišpasakytai išpūsti kiekvieną kunigo nukrypimą nuo celibato.
  • Kryžiaus žygiai ir Inkvizicija (nepaisant daugybės įvairių Bažnyčios atsiprašymų ir pnš.) toliau vertinami iš šiandieninės žmogaus teisių perspektyvos, tarsi užmirštant, kad karinis elgesys buvo vyraujantis tuo metu, ir sunku pasakyt, kaip viskas būtų atrodę, jei ne tam tikros Bažnyčios pastangos palaikyti taiką.

*

Neįtikėtiną Žano Talandžio pasveikimo nuo alkoholizmo ir atsivertimo į Katalikybę istoriją pasakojusio laidų ciklo vienoje dalių Žanas kalba apie tai, kaip laukdavo savo autoriteto suklupimo. Nuvažiavęs į Pakutuvėnuose esančią vienuolių bendruomenę sveikti, labai pasitikėjo vienu ten buvusiu vienuoliu Gediminu. Bet tuo pačiu tykodavo akimirkų, kai šis parodys silpnumą, pasielgs neteisingai. Žanui tai galėjo būti tarsi leidimas klysti (t.y. slyst atgal į savo alkoholio ydą) – juk jei jau tas vienuolis suklupo, tai kaip čia aš laikysiuos?..

Tai pastebėjęs, brolis Gediminas Žaną „nusivedė į koplyčią, parodė Nukryžiuotąjį ir pasakė: „Jei nori tiesos, jį sek, o ne mane persekiok. Aš esu tavo brolis, ir dar mažesnysis. Konferencijose kalbu sau, pamokslus sakau sau, kad nepamirščiau, kaip gyventi.“ Žanas pasveiko.

* – The Media Report

** – Apie celibato stebuklą

40 – paspausk ir pagirk!

Kiti įrašai panašia tema:

Komentarai ( 24 )

  1. Labai gerai apčiuopta. Ačiū, kad nepatingėjai savo laiko įrašui :) Į tokius dalykus, kaip žiniasklaidos formuojama nuomonė, reikia griežtai ir argumentuotai reaguoti.
    Pagrindinė Tavo mintis susišaukia su vienoje akademijoje P.V. Subačiaus sakytu pranešimu – žiniasklaidai naudinga pulti autoritetus, ypač, bažnyčios autoritetą. Manyčiau, tai susiję ir su tuo, kad žiniasklaida siekia pati perimti autoriteto poziciją.

    P.S. Žiupsnis kritikos. Pavadinimai su kableliais yra nelabai rekomenduotini ir apskritai, antraštė skamba ne kaip antraštė, o kaip sakinys. Siūlau kitam sykiui kokį keitesnį pavadinimą sukalt ;)

  2. Ačiū, Tomai!

    Dėl kritikos – pažeidžiau antraštės kūrimo taisyklę tyčia, nelabai galiu paaiškint, kodėl. Taip pat dar vieną sau nebūdingą dalyką atlikau – pavartojau barbarizmą.

  3. Ačiū Dievui,kad radau šitą puslapį (net negaliu paaiškint kaip?)Buvau labai susikrimtusi,nes visi laikraščiai skambina visais varpais,o jau komentarai…atrodo,kad turėtų gėda būti tikinčiuoju,o ką ir kalbėti apie kunigus ar seminaristus.Dar kartą ačiū

  4. Smagu, kad radot, Gabija, raginu užmest akį čionai ir dažniau. :)

    *

    Atnaujinimas: šiandien per šv.Mišias Arkikatedroje skelbiant skelbimus paskutinis jų buvo apie aptariamą istoriją. Kalbėjęs kunigas prašė melstis, taip pat minėjo, jog Bažnyčios vadovybė kunigo (kuris po apklausos buvo paleistas) atvžilgiu veiksmų nesiims, kol nepaaiškės bent oficialūs kaltinimai, nes jie nėra žinomi. Pats kunigas, anot skelbimo, neigia savo kaltę.

  5. Aciu – pravartu zinoti statistika, grazinancia i tikrove. Nes kreivi veidrodziai paveikia, itikina, neturint laiko visos informacijos teisingumo patikrint. Ir dziaugiuosi, kad baznycioje paslystanciu zmoniu netgi:)) maziau uz vidurki.

  6. NU jo, tipiška alkoholiko psichologija – aš da ne toks prasigėręs kaip va šitas Jonas:) Jis tai jau prasigėręs, o aš da ne

  7. O aš visada maniau, kad kunigams taikomi kur kas aukštesni reikalavimai nei eiliniam kaimo Jurgiui, bet jei jau taip sakote… Be to, apgailėtinai atrodo procentiniai skaičiavimai apie vaikų išnaudojimą! Bažnyčia turėtų griežtai, viešai ir greitai spręsti šias problemas, o ne ieškoti pasiteisinimų.

  8. Bažnyčia ir sprendžia šias problemas. Etikos standartai kiekvienam tikinčiajam yra kuo aukščiausi, bet visi esam žmonės, linkę į blogį ir kartais padarom blogai. Tai nekompromituoja mūsų tikėjimo, nes Bažnyčia yra šventųjų nusidėjėlių bendruomenė. Bet juk įrašas ne apie tai, o apie kreivus žiniasklaidos veidrodžius :)

  9. Aš manau, nereikia teisinti vaikų seksualinio išnaudojimo prisidengiant statistika. Kiek dar tų atvejų neišaiškinta ir neįrodyta? Juk patys kunigai dangsto vieni kitus, kad neišlystų žiauri tiesa. Visuomenė tikisi nesusitepusio kunigo, nes jie laikosi celibato, todėl ir netinkamas dalykas yra celibatas kunigui, kuris galėtų ar norėtų turėti seksualinį gyvenimą. O beje pats celibatas, jei gerai žinau, padarytas dėl to, kad kunigų šeima nepaveldėtų bažnyčios turtų…

  10. Justui, Mantui, M.:

    Teisinti išnaudojimo nereikia, šiame straipsnyje to ir nedaroma.
    Apie Justo dėstomą teoriją (kad kunigų celibatas veda į lytinius nusikaltimus) galima ir būtina pasakyti tai, jog tyrimų rezultatai ją atmeta. Santuokoje gyvenantys vyrai statistiškai yra labiau linkę užsiimti pedofilija.
    Apskritai, tokią teoriją, mano galva, atmeta ir sveikas protas. Kaip mąsto Justas? Gal šitaip: „Kadangi kunigai pasižada gyventi celibate skaisčiai iki gyvenimo galo idant galėtų pilnai pasiaukoti Dievui ir jo Šventai Bažnyčiai, reiškia jie yra melagiai, iškrypėliai, dangstantys savo tikrus ketinimus, ir vaikams (ir ne tik jiems, žinoma) jie kelia pavojų daug didesnį nei šiaip koks nors ūsotas taksistas ar smailiaalkūnis mokytojas.“
    Hmmm.

  11. Martynai, Tavo rizika su pavadinimu pasiteisino – matosi kad eilinius propogandinius bažnyčios kritikos tekstus atkartojantys komentatoriai nesidrovi prisipažinti, kad dangsto savo trūkumus ;)

  12. Martynai,

    Pirmosios dvi pastraipos mane vertė mąstyti, kad tu teisini kunigus, remdamasis statistika, todėl ir parašiau taip, kaip parašiau. Kokia prasmė tada buvo išvis pateikti statistiką? Beje, galėtum nurodyti šaltinius.

    Ir kur statistika, kad santuokoje gyvenantys vyrai labiau linkę?

    Matau mane netinkamai supranti: aš nedėsčiau, kad celibatas veda į lytinius nusikaltimus. Mano mintis buvo ta, kad apskritai vyrui (kunigui) susilaikyti nuo seksualinio gyvenimo yra sunku, ir tai parodo ne vien tik kunigai- pedofilai, bet ir visi kiti “sugriešiję” kunigai.

    Taip pat nemanau taip, kaip aprašei mane “GAL” manantį :) Ar buvai įlindęs į mano galvą?

    Apibendrinant, visi puikiai žinome, iš ko žiniasklaida gyvena, ir nieko čia nuostabaus pamatyti dar vieną išpūstą burbulą. Norisi kontratakuoti su protingu straipsniu? Manau už solidžią sumą tavo straipsnis atsidurtų Delfi ar kokiame kitame mainstream naujienų puslapyje.

  13. Martynai, tik norėjau paaiškinti, kad neteisingai supratai mano komentarą.

    Ar iš šios knygos citavai statistiką? Būčiau dėkingas, jei nurodytum psl.

  14. Tavo nurodyto šaltinio šaltinis:

    http://johnjay.jjay.cuny.edu/churchstudy/_pdffiles/prev2.pdf

    Cituoju:
    “Dioceses and eparchies reported that allegations of child sexual abuse had been
    made against 4,692 priests and deacons for incidents that took place while these
    men were serving in ecclesiastical. ”

    “Even before the calculation of an estimated percentage of all priests and deacons is
    attempted, the consistency of the findings in dioceses across the United States is remarkable:
    whether region, number of Catholic communicants
    or number of parishes is used to array the
    dioceses, the results show the allegations of sexual abuse have been made against 2.5% to 7%
    of diocesan priests. “

  15. „Philip Jenkins in his book Pedophiles and Priests: Anatomy of a Contemporary Crisis (Oxford University Press, 1996) tries to look at the problem objectively and dispassionately. According to Jenkins (who is not a Catholic), true pedophilia is extremely rare, is perhaps more common among Protestant clergy than among Catholic priests, and is even more common among married laymen. There is certainly a problem in the Catholic Church (and other churches), but it is not exactly what the media make it out to be.“
    http://www.touchstonemag.com/archives/article.php?id=15-03-025-f#ixzz2NRAyhUSP

    Gerb. Justai, nesitujinkite.
    Jūsų ir panašių į jus, kurie atėję čionai užsiima išvedžiojimais, galima analogiškai reikalauti pateikti kiekvieno lytinio išnaudojimo atvejo įrodymą. Kas, kur, kaip, kiek ilgai ir ką išnaudojo. Ir įrodymus į priekį, prašom. Neturite? Reiškia, nebuvo jokio išnaudojimo?

  16. Šiaip reikia tik netingėti paskaityt ir visokių į temą dalykų įdomių galima rasti…

    „In the twentieth century the Nazi government denounced the Catholic Church as “awash with sex fiends” (the Nazi Churches minister claimed that 7,000 clergy had been convicted of sex crimes between 1933 and 1937 while “the true figure seems to have been 170, of whom many had left the religious life prior to their offences.”)[20] These accusations were part of a campaign by some members of the Nazi party, including Joseph Goebbels, to reduce the influence of the Catholic Church in Nazi Germany during the second half of the 1930s.[21] “

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Catholicism_in_literature_and_media

  17. Na tai pateikiau šaltinį ką tik. Skaičiai kalba patys už save. Daugiau atliktų statistinių tyrimų neradau.

  18. Puikiai, Martynai. Žano istorijos Bernardinų TV įėjo į asmeninė pasirengimo santuokai programą. Apie vaikus ir tarpusavio santykius jis labai gerai kalba.

    Paskaitinėjus komentarus čia, man sunku suprasti, kodėl patys komentatoriai nekuria kotrablogų :) Daug daugiau laiko sutaupytų. Arba galėtų autorius pasikviesti diskusijai akis į akį.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *