Pagrindiniai mūsų
teiginiai:
1. Yra dalykų kaip
Tėvas ir Motina, Trispalvė, Kristus kurių niekam nevalia dergti nei už
privačias, nei už valstybės lėšas.
2. Sakralių simbolių
naudojimas profaniškiems tikslams reklamai, taip pat ir provokacijai, yra
niekuo nepateisinamas.
Kas vyksta, kas dar įvyks?
Mes nesutinkame su
nederamu daliai visuomenės šventų ir brangių simbolių naudojimu Romeo
Castellucci spektaklyje, kuris bus rodomas tarptautinio Vilniaus teatro
festivalio Sirenos metu, spalio 6 ir 7 dienomis. Šeštadienį
kviečiame praleisti vakarą prie Lietuvos nacionalinio dramos teatro (Gedimino
pr. 4). Prie teatro rinksimės 18 val.
Kas viską inicijuoja? Kas už jūsų stovi? Bažnyčia, Vyskupai?
Akcija rengiama Jaunųjų
katalikų vardu. Ją inicijuoja studentai katalikai. Mes pritariame vyskupų
laiške tikintiesiems išsakytiems argumentams, tačiau veikiame savarankiškai,
kaip jauni žmonės, kurie negali abejingai laikytis spektaklio, kurio metu
darkomas Kristaus veidas, atžvilgiu.
Taip pat pabrėžiame, kad
mūsų veikimas kilo nepriklausomai nuo jokios politinės jėgos nei tiesiogiai
pakviečiant veikti, nei netiesiogiai kaip reakcija į kokių nors politikų
pasisakymus. Iniciatyva kyla iš mūsų pačių. Politikos veikėjų pasisakymams pritariame
tik tiek, kiek jie sutampa su mūsų argumentais.
Mums keistas teatro
direktoriaus p. Budraičio, kitų festivalio organizatorių ir kai kurių
žiniasklaidos priemonių atstovų nusistatymas nematyti, jog jaunimas šiandien
gali susiorganizuoti ir veikti dėl savo įsitikinimų patys, be politikų
paraginimo. Galbūt sunkumas suprasti visuomeninį veikimą be paraginimo iš
viršaus kyla dėl patirties tų laikų, su kuriais tiesiogiai susidurti jaunajai
kartai jau beveik neteko.
Kodėl, prieš ką protestuojate?
Yra dalykų kaip Tėvas
ir Motina, Trispalvė, Kristus kurių nevalia dergti niekam. Taip pat ir meno
tikslais. Nei už privačias, nei už valstybės lėšas.
Kas Jus labiausiai piktina?
Pirma, tai, kad
spektaklio Apie Dievo sūnaus veido koncepciją metu yra nederamai naudojamas
tikintiesiems brangus ir šventas Kristaus veido atvaizdas. Toks atvaizdo
naudojimas giliai užgauna ir pažemina visus Lietuvos tikinčius žmones. Lygiai taip
pat, kaip bet kurį padorų žmogų giliai pažemintų ir užgautų jo tėvų atvaizdo
tepliojimas ar bet kurį patriotiškai nusiteikusį pilietį užgautų ir pažemintų
valstybės simbolių tepimas natūralų žmogišką pasibjaurėjimą keliančiomis
išmatomis.
Antra, toks spektaklis,
išniekinantis Kristaus paveikslą, yra finansuojamas valstybės ir savivaldybės lėšomis.
Finansavimas skirtas neatsižvelgiant į tai, jog finansuojamas spektaklis
pažeidžia visos visuomenės bendrąjį gėrį, kurio dalis yra teisėtas lūkestis,
jog bus ginama tai, kas brangu ir šventa visuomenei, net jei tai brangu ir
šventa tik daliai tos visuomenės.
Ar matėte patį spektaklį? Jei nematėte, tai kaip galite apie
jį kalbėti?
1)
Gyvenant
interneto amžiuje galima pamatyti spektaklį (ar jo ištraukas) bei perskaityti
recenzijas anksčiau nei įvyksta premjera mano šalyje. Net jei režisierius šiek
tiek pakeičia kiekvieną spektaklį ar atsisako tam tikrų detalių, spektaklio
esmė tai, dėl ko ir patys festivalio organizatoriai
pristato jį kaip šventvagišką ir skandalingą išlieka. Mes teigiame, kad šis
spektaklis negali nebūti skandalingas,
nes būtent skandalingumo siekis ir yra pagrindinis režisieriaus tikslas.
Mes protestuojame prieš bandymą pasiekti skandalą ir provokaciją, naudojant
religinius sakralius simbolius.
2)
Mūsų
neįtikina Sirenų festivalio organizatorių teiginiai, kad yra pramanas, jog
tikromis ar tariamomis išmatomis yra dergiamas Kristaus atvaizdas. Tai, kad
būtent tokį įspūdį susidarė šį spektaklį matę užsienio šalių žiūrovai, galima
sužinoti paskaičius teatro kritikų komentarus rimtuose užsienio leidiniuose.[1]
Galimas daiktas, kad Castellucci rodo įvairias savo spektaklio versijas ir
Lietuvoje ketinama parodyti švelnesnę versiją. Tačiau, mūsų įsitikinimu, tai
nieko nekeičia. Tai yra tas pats spektaklis, kurio anksčiau rodytose versijose
Kristaus veidas apliejamas išmatomis ir /ar apmėtomas tuo, ką žiūrovai gali
suprasti, kaip išmatas.
3)
Idėją
suprasti galima ne tik įsižiūrėjus į jos meninę formą (kokia ji bebūtų), kuri
apeliuoja į stebėtojo vaizduotę ir jausmus, bet ir į jos teorinį aprašą tekste.
Tam žmogui duotas protas. Yra
daugybė dalykų, kuriuos įvertiname neišbandę jų praktiškai savo kailiu, pavyzdžiui,
nebūtina pabandyti vartoti narkotikų, kad žinotum, jog geriau nebandyti. Jei
tam, kad galėtum kalbėti apie kokį nors reiškinį ir jį vertinti, būtina
praktiškai jį patirti, kiekvienam, pasakiusiam teiginį, pavyzdžiui, apie
viduramžius, galima atkirsti: O tu ar gyvenai viduramžiais, kad galėtum apie
juos ką nors pasakyti?
Festivalio organizatoriai teigia, jog spektaklis neišniekina
Kristaus veido, o greičiau priešingai jis labai gilus ir dvasingas. Kodėl jūs
vis tiek protestuojate?
Net jei tiesa tai, kaip teigia spektaklio
režisierius, kad šiuo pastatymu siekiama pradėti diskusiją apie žmogaus
dvasingumą, senatvę, žmogaus ir Dievo santykį ir pan. tikslas nepateisina
priemonių. Nesutinkame, kad menininko geri ketinimai gali pateisinti bet kokias išraiškos
priemones. Vadovaujantis tokia logika
būtų galima pateisinti bet kokį performansą ar instaliaciją, kurios metu,
pavyzdžiui, paimamas kieno nors tėvo ar motinos portretas ir viešai apipilamas
srutomis, o su tokiu elgesiu nesutinkančiam sūnui/dukrai paaiškinama, kad jis
tiesiog nesupranta idėjos. Neva už to slypi gili mintis, pavyzdžiui, kad kai
kurie žmonės nepakankamai vertina jo tėvus...
Trumpai tariant,
šventų dalykų ypatybė yra tokia, kad jie negali būti profanuojami ar tepami
bjaurastimi, net jei tuo siekiama kokių nors gerų tikslų. Priešingu atveju
sakraliniai simboliai prarastų visuomenėje ir bendruomenėje švento simbolio
reikšmę. Sakraliniai
simboliai išreiškia tai, kam žmogus jaučia moralinį įsipareigojimą, kas yra jo
paties tapatybės dalis. Todėl jų profanavimas ar žeminimas tuo pačiu yra ir
tikinčio žmogaus žeminimas.
Svarbus yra pats Jėzaus
veido drabstymo faktas nepriklausomai nuo konteksto. Beje, ne tiek svarbu, ar
drabstomas tikromis išmatomis ar imitacija (ar išmatos mėtomos, ar srūva iš
akių, kaip Londone rodytoje spektaklio versijoje). Svarbu, kad žiūrovams
sudaromas spūdis, jog tai išmatos. O kad galėtum įsitikinti, jog taip atrodo
žiūrovams, visai nebūtina nueiti pačiam į šį spektaklį. Galima pasiskaityti
teatro kritikų, mačiusių spektaklį, komentarus užsienio spaudoje.
Jei sakote, kad režisierius kaip tik ir siekia sukelti
skandalą, ar jūs savo protestu nepadedate siekti tokio tikslo?
Sutinkame su mintimi, kad
vienas iš renginio organizatorių tikslų - skandalas. Tačiau manome, kad
tikinčiųjų visuomenės abejingumas šiam spektakliui tai pat būtų tam tikra žinia
ir tuo pačiu reklama idėjos, kad pagarba tikėjimo simboliams nebėra visuomenei
svarbi.
Ko siekiate?
Siekiame, kad Romeo
Castellucci spektaklyje nebūtų nederamai naudojamas Kristaus veido atvaizdas:
apipilant jį išmatomis ar tuo, kas imituoja išmatas, mėtant į jį daiktus,
plėšant ar kitaip naudojant šį paveikslą kaip priemonę provokuoti ar sukelti
skandalą.
Taip pat tikimės, kad
valstybės institucijos dabar ir ateityje atidžiai žiūrės, kad valstybės lėšomis
nebūtų finansuojami jokie projektai, kurių metu yra niekinami religiniai
simboliai, lygiai taip pat, kaip kad yra prižiūrima, jog nebūtų niekinami
valstybiniai simboliai.
Galiausiai siekiame
atkreipti visuomenės dėmesį į klausimą, kodėl leidžiame savo visuomenėje
įsigalėti nuostatai, jog mūsų laisvė mums suteikia galią trypti tai, kas brangu
ir šventa kitiems.
Kokia yra pagrindinė priežastis, dėl kurios protestuojate,
konkrečiai? Kas turėtų būti spektaklyje pakeista spektaklyje, kad
neprotestuotumėte (kad tai nežeistų tikinčiųjų jausmų ir pan.)?
Žr. atsakymo aukščiau pirmą dalį.
Kodėl jūs protestuojate prieš spektaklį, kurį remia vyskupai
Vakarų Europoje, pavyzdžiui, Monsinjoras dOrnellas, Reno miesto arkivyskupas?
Bažnyčios mokymą ir
poziciją svarbiausiais klausimais skelbia popiežius ir vyskupai vienybėje
su juo. Popiežius yra išsakęs nedviprasmišką poziciją šiuo klausimu.
"Šventasis Tėvas pageidauja, kad kiekvienas nepagarbus elgesys Dievo,
šventųjų ir religinių simbolių atžvilgiu būtų sutiktas ryžtingos ir deramos
krikščionių bendruomenės reakcijos, apšviestos ir vadovaujamos jos
ganytojų", - buvo rašoma Vatikano Valstybės sekretoriato laiške, kuomet
Milane turėjo būti rodomas Romeo Castelluccio spektaklis "Apie Dievo
Sūnaus veido koncepciją".
Daugybė vyskupų visame
pasaulyje pritaria popiežiaus kvietimui, kartu su jais ir Lietuvos vyskupai,
kurie pritarimą išreiškė savo laišku tikintiesiems. Prancūzijoje aiškų savo
nepritarimą spektakliui išreiškė šie vyskupai: Mons. Henri Brincard,
Puy-en-Velay vyskupas, Mons. Centène, Vano vyskupas, Mons.
Aumônier, Versalio vyskupas, Mons. Aubertin, Tūro vyskupas, Mons.
Bagnard, Arso vyskupas, Mons. Aillet, Bayonne vyskupas, Mons. Raffin, Meco
vyskupas.[2]
Yra nesąžininga
manipuliuoti poros vyskupų pasisakymais, kartu liekant kurtiems visos likusios
Bažnyčios balsui, įskaitant, Lietuvos katalikų bendruomenę.
Ar manote, kad noras drausti spektaklį yra cenzūra?
1)
Gerbiame
ir vertiname menininkų saviraiškos laisvę, tačiau Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje yra įtvirtinta skirtingų visuomenės grupių interesų pusiausvyra,
teigiant, jog žmogus, įgyvendindamas savo teises ir naudodamasis savo
laisvėmis, privalo nevaržyti kitų žmonių teisių ir laisvių (LR Konstitucijos 28
str.).
2)
Teisė
į pagarbą tam, kas valstybės piliečiams yra ypač brangu ir gerbtina, yra dalis
visos visuomenės bendrojo gėrio, kuris turi būti saugomas ir ginamas
kiekvienoje laisvoje demokratinėje valstybėje. Tikintieji turi tokią pačią
teisę bei teisėtą lūkestį į jų simbolių šventumo apsaugą, kaip ir likę
visuomenės nariai turi teisę ir teisėtą lūkestį į deramą pagarbą tam, kas yra
jiems ypač brangu ir šventa.
3)
Demokratinės
valstybės esmė piliečių savivalda. Kad būtų savivalda, reikia, kad tarp
žmonių egzistuotų tam tikras bendras pagrindas jie suvoktų save kaip vieną
visuomenę, kurios nariai yra susiję. Tokie spektakliai, kai laisvės vardan
pateisinama tai, kas giliai skaudina dalį visuomenės, iš tiesų skaldo tą
visuomenę ir taip griauna patį demokratijos pagrindą žmonių bendrumo
suvokimą.
Kokio realaus pokyčio norite šiuo protestu?
Kad spektaklyje nebūtų
nederamai naudojamas Kristaus atvaizdas.
Kodėl šiuo metu ypač populiarėja religijos simbolių
eksploatavimas įvairiems tikslams pasiekti?
Religija yra vienas
svarbiausių žmogaus tapatybę formuojančių veiksnių, todėl ji vis dar daro
didelę įtaką net ir dabartinei Vakarų visuomenei. Iš kitos pusės, kartu nyksta
suvokimas, kad sakralių simbolių negali naudoti kaip priemonių profaniškiems
tikslams siekti. Ir suvokimas, kad tavo laisvė ką nors daryti nesuteikia galios
trypti tai, kas svarbu kitiems.
Ar tas spektaklis yra menas jūsų požiūriu?
Nereikia nei mūsų
požiūrio užsienio meno kritikai, pavyzdžiui, Michaelis Bilingtonas, šį darbą
vertina kaip vieną silpniausių šio režisieriaus darbų, įžvelgdami jame daugiau
norą provokuoti, nei kokį nors meną.
Aš šiame spektaklyje
nebematau meno teritorijos. Sakysite, kad tai paveiku? Dantų skausmas išmušus
juos su plyta taip pat paveikus. Bet tada tu netampi stomatologu. Tame aš
tikrai nematau meninės kokybės, - DELFI sakė E. Kelmickas.[3]
Vargu, ar galima aiškiai
ir, svarbiausia, efektyviai mąstyti apie Kristų, apie tikėjimą ar net
bendražmogiškąsias vertybes, kai pagrindiniu pasirodymo akcentu tampa išmatos.
Negalima. [...] Negalėtų, nes tai, į ką žiūrima ir kas akcentuojama yra forma,
ne turinys. Tik forma ir gali būti čia pamatoma, bet ne daugiau. Juk iš tuščio
ąsočio vandens neatsigersi, kad ir koks įmantrus tas ąsotis būtų.[4]
Tai, jog režisierius yra
žinomas pasaulyje, o spektaklį matė daugybė žmonių niekaip neįrodo nei jo
kokybės, nei tai, kad jame visos priemonės yra leistinos. MacDonaldai irgi
žinomi pasaulyje ir juose apsilanko daugybė žmonių. Be to, jie stovi net
tokiuose žymiuose miestuose kaip New Yorkas, Londonas ar Paryžius.
Kokį klausimą užduotumėte spektaklio kūrėjams? Ką jiems
pasakytumėt, kokią žinią norėtumėt perduoti?
Negali pradėti pokalbio,
mesdamas šūdą į žmogų. Nepradėsi pokalbio ką nors įskaudindamas. Provokacija
nėra geriausias kelias dialogui.
Klausimas: ar jis degtų
savo motinos veidą?
Paruošta
remiantis įvairių straipsnių medžiaga. Atsiprašome autorių, jeigu panaudojome
medžiagą be jų sutikimo.
[1] Pavyzdžiui, <http://www.guardian.co.uk/stage/2011/apr/22/concept-of-the-face-review> ar < http://utopiaparkway.wordpress.com/2011/07/30/throwing-grenades-at-jesus-as-a-cry-for-love-romeo-castelluccis-on-the-concept-of-the-facesur-le-concept-du-visage-du-fils-de-dieu/ >
[2] http://dievogarba.wordpress.com/2012/10/03/ar-tikrai-prancuzijos-vyskupai-kviecia-i-dialoga-su-sventvagyste/