Paulius Mieželis
2012-11-05

Revoliucija iš pupelių

Smagu imti ir sušukti: „Revoliucija!“. (pabandyk, tik tyliai – dar prisižaisi). Kadangi naują revoliuciją įžiebti ne taip lengva, dažniau diskutuojama apie senas. Štai vis dar svarstoma, kaip Lietuvą paveikė XX a. viduryje Vakarų pasaulį permainiusi sekso revoliucija. Vieni ieško jos trupinių mūsų istorijoje, kiti mano, kad ji vyksta dabar, yra ir teigiančių, kad sekso revoliucijos Lietuvoje nebuvo ir greičiausiai nebus.

Atrodytų, ko čia tiek diskutuoti, juk vaikai vis dar atsiranda tuo pačiu būdu, kaip ir prieš tūkstančius metų. Visgi matyti, kad sekso vaidmuo visuomenės gyvenime neapsiriboja jos gausinimu, bet turi įtakos ir žmonių tarpusavio santykiams. Pakitusį seksualinį elgesį lydi kitokie vartojimo ir bendravimo papročiai bei filosofiniai (pa)mokymai. Galima būtų svarstyti, kas ką iššaukė, bet pirmiau derėtų baigti spręsti vištos ar kiaušinio pirmumo klausimą.

Šiuo rašiniu nemėginsiu išaiškinti, kaip gi ten buvo su ta sekso revoliucija Lietuvoje. Man rūpi iškelti aikštėn kitą (galbūt net reikšmingesnę) revoliuciją, ūmiai nuvilnijusią per mūsų šalį – Kavos revoliuciją.

Ji jau įvyko! Porcelianinį puoduką nuo lėkštutės paauksuotu krašteliu į indaujos dulkes nuvertė ekologiškas kartoninis vazonėlis su plastikiniu dangteliu. Kava šiandien yra kas kita, nei buvo XXI a. pradžioje. Žmonės staiga masiškai atsisakė karta iš kartos kartotų ritualų ir visiškai pertvarkė kavos gėrimą.

Pakito ne tik tara, bet ir turinys, tūris, vartojimo būdas. Tai perskyrė kartas: negaliu pakviesti mamos drauge išgerti kavos, nes jai šiuolaikinė kavos gėrimo kultūra yra nepriimtina. Jai kavos gėrimas reiškia prisėdimą jaukioje aplinkoje, lėtą mėgavimąsi kvapu ir skoniu, o svarbiausia – pokalbį. Pakvietimas puodelio kavos jai yra pretekstas susitikti. Kavos puodelis jai yra laiko vienetas, kuriuo matuojamas laikas, skirtas bendravimui. Tuo tarpu pats vis dažniau nusiperku didelį puodą latte ir sriubčioju jį vienas pakeliui į kur nors.

Kaip ir sekso, kavos revoliucija atsirito pas mus iš Vakarų. Ir jeigu dėl pirmosios poveikio ir paplitimo kyla abejonių, tai įvairios kavinių tinklo „Starbucks“ atmainos sėkmingai išsikerojo po Lietuvą ir iš esmės pakeitė kavos gėrimo kultūrą.  Žmonės noriai tapo šios revoliucijos bendražygiais ir ėmė nešti naująją kavą visur: į automobilį, biblioteką, parką, darbą, mokyklą… Buvusį plepių poniučių gėrimą pamėgo vaikai, nors kavos kaina ir išaugo iki dienos pietums valgykloje pakankamos sumos. Kava toliau kinta ir keičia. Kur tai nuves pamatysime netolimoje ateityje.

Galima mėginti oponuoti šiai revoliucijos teorijai. Pavyzdžiui, teigiant, kad kavos gėrimo įpročiai nėra tokie jau reikšmingi žvelgiant iš visuomenės perspektyvos. Visgi kavinėse lankomasi dažniau ir gausiau, nei bažnyčiose. Gali atrodyti, kad anokia čia revoliucija, juk vis dar yra žmonių geriančių kavą „tradiciškai“. Tikrai taip, lygiai kaip yra sočiai žmonių su savo seksualumu besielgiančių „tradiciškai“. Tačiau viešumoje vyrauja naujovė.

Nesiekiu idealizuoti tradicinių ar sukritikuoti naujųjų kavos gėrimo ritualų. Tiesiog dalinuosi įžvalgomis apie tai, kaip dalyvaujame tikroje revoliucijoje. Bus apie ką papasakoti anūkams.

-
Nuotraukos šaltinis čia.
18 – paspausk ir pagirk!

Kiti įrašai panašia tema:

Komentarai ( 8 )

  1. Laikas laikas laikas :)

    Pirmiausia turiu prisipažinti, kavos negeriu, vis dėlto šios tyliosios revoliucijos dalyvius dažnai matau gatvėse, tad norisi pasidalinti gal ir kiek kritiška, bet turinčia pagrindo įžvalga. Kiekviena kultūra liudija žmogaus pasaulio supratimą. Man atrodytų, kad įvardintoji revoliucija yra vienas iš bendruomeniškumo erozijos ženklų (geriu vienas), ji taip pat rodo orientaciją į produktyvumą bei mobilumą (geriu kada noriu, kada man reikia, kur noriu). Pirmasis aspektas būtų vertas dėmesio, nes yra negatyvus. Antri du – daugiau neutralūs, nes priklauso nuo to, kaip jais pasinaudoji, ar netampi produktyvumo vergu (nesusieji vien su juo savo savivertės), ar mobilumu neimi dangstyti savo negebėjimo sustoti ir įsiklausyti į save bei tyliai kalbantį Dievą.

    Dėl seksualinės revoliucijos – pats laikas kontrrevoliucijai. Kas ją paskelbs? :)

  2. na jau, tikrai yra kur mamą kavos nusivesti. kritikuoji kavos revoliuciją, bet pats geri kavą kažkur pakeliui. tai gal mama galėtų tave pakviesti kavos ir parodyti, kad yra daugybė puikių vietų jos išgerti. jeigu truputi pasivaikščiotum po miestą. labai juokinga kritika, neaišku į ką nukreipta. kaip suprantu – pirmiausia į patį save.

  3. O man neatrodo, kad Paulius kažką kritikuoja. Jis tiesiog išsako pastebėjimą, kad įvyko revoliucija. Vertinimus gali pasidaryti skaitytojai :)

  4. Hm. Na, kritiška nuostata, mano nuomone, jaučiama tekste.
    Kavos mėgėjo komentaras įdomus dėl šios vietos – „kritikuoji kavos revoliuciją, bet pats geri kavą kažkur pakeliui.“ Aš manau, kad galima (ir netgi reikia) save ir savo veiksmus kritikuot, daryt tai kasdien :) Kitaip – stagnacija.

  5. Kavos mėgėjas padarė taiklių įžvalgų į kurias atsakau:
    – pats esu šios revoliucijos dalyvis ir bet kokia jos kritika, kurią pavyktų įžvelgti mano straipsnyje, galioja ir man pačiam.
    – mielai einu su mama kavos į jos mėgstamas vietas, tiesiog nekviečiu į savo.
    – kritika atrodo juokinga, nes tai nėra juoda kritika.

  6. aš manau, kad tai ne revoliucija, o paralelinis ankstesnėms, nes nesinori sakyti tradicinėms ar elitinėms praktikoms procesas. jis plečiasi kartu su bendru supparastinimo, greito vartojimo, trumpalaikio vartojimo įsivyravimu. ekonomika laikosi ant to, jog vartojama būtų daugiau, o produktai trumpesnio vartojimo. žinoma, išlieka kokybiškų daiktų rinkos dalis, tačiau ji pamažu tampa labiau elitine. tokią kavos revoliuciją galima traktuoti įvairiai, kaip pvz.: judėjimą link demokratiškesnio kavos vartojimo, kaip sąsaja su spartėjančiu gyvenimo tempu, su paskatoms daugiau ir greičiau vartoti. bet įdomu ir vykstanti atspara – priešingi judėjimai, iki tokių kaip kavos skrudinimas namuose. taigi autoriaus pastebėjimai apie kavos vartojimo pokyčius yra adekvatūs, bet jų susiejimas su “liberalėjimu” nėra vienareikšmiškas. ypač nevykusiai panaudota seklualumo analogija.

    linkėjimai

    kavos mėgėjas sociologas

  7. Esama svarbių pastebėjimų kavos mėgėjo komentare. Vis tik reikia atkreipt dėmesį, kad šis straipsnelis yra tinklaraščio įrašas, o ne vadovėlio skyrelis – tada, žinoma, jis tiesiog privalėtų būti rašomas kitaip!

    Aišku, galima komentarą ir kritikuot. Tarkim, vietoje „ypač nevykusiai panaudota seklualumo analogija.“ esama vidinės prieštaros, nes anksčiau komentare nurodyta, jog kavos „revoliucija“ „plečiasi kartu su bendru supparastinimo, greito vartojimo, trumpalaikio vartojimo įsivyravimu“ – o būtent tokio įsivyravimo dalis ir yra seksualinė revoliucija (revoliucija?).

    Dar nuo praeito gruodžio mano juodraščiuose guli straipsnis apie tai, kodėl šiuolaikiniam žmogui malonu lankytis Madonalde. Būtinai reiks užbaigt. Kaip ir daug ką.

Leave a Reply to TT Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *