Kiek per savaitę ar per mėnesį klausote ir žiūrite kultūrinių laidų? Kodėl mums tokių laidų reikia? Tarsi kviečiame į šiuos klausimus atsakyti kiekvieną. Kalbame su didelę praktinę patirtį tokių laidų kūrime turinčiu publicistu Ryčiu Zemkausku. Pokalbį pradedame tuo abstrakčiu klausimu ir tuo pačiu ne taip jau lengvu atsakyti – kas yra toji kultūra? Išgirsite, manau, tikrai stiprų Ryčio atsakymą.
Paliesdami šią temą mes ir vėl kalbame apie atsakomybę už tai, kaip panaudojame „eterį“. Nors burnoti nesinori ir kaip girdėsite laidoje vis dėlto prieiname išvados, jog žiniasklaida Lietuvoje yra pakankamai laisva, mes taip pat mąstome, jog kultūrinių laidų galėtų būti daugiau. Tai dažnai atsiremia į keletą aspektų – savaime aišku visada keliamas finansavimo klausimas, bet taip pat svarbu ir žmonių susidomėjimo klausimas. Taip, tai priklauso nuo laidos kūrėjo, kiek jis įdeda pastangų ir talento, kad laida sudomintų. Šioje vietoje iškyla dilema – ar menkinti, paprastinti laidos turinį vien dėl suprantamumo ar nebijoti sudėtingesnių mąstymo barų, kuriuose klausant ar žiūrint laida gal net tektų pasinaudoti vienu ar kitu žodynų. Rytis Zemkauskas pasidalina, jog jis įvertina savo laidą, kaip sėkmingą, jei po jos žiūrovas užsimano atsiversti kokią knygą ar nueiti į spektaklį, gal net gerą filmą pažiūrėti ir ten pastebėti kažką daugiau. Čia išsigrynina kultūrinės laidos išdava – intensyvesnis žmogaus domėjimasis ir gilinimasis į kultūrą.
Kultūrinėse laidose dažnai iškyla įvairiapusiškumo kriterijus. Kalbėdami laidoje įvairiapusiškumą palaikome sveikintinu dalyku iš tos pusės, kuomet pati laida liečia įvairiausiu klausimus, įvairius žmones, tačiau išgvildename mintį, jog pats laidos rengėjas neturėtų būti žmogus be nuomonės ar tarkim negalėtų atstovauti vienos ar kitos minties srovei.
Kyla klausimas, jeigu neliktų tokių kultūrinių laidų, kaip Ryčio Zemkausko (galite peržiūrėti www.alchemija.tv), ar kai kurių laidų Lietuvos televizijoje, ar jaustume, jog kažką prarandame? Arba jei didžiausia kultūrinė laida būtų „Valanda su Rūta“ ir kitos panašios laidos? Taigi šia laida mes jus kviečiame domėtis kultūrine žiniasklaida ir kelti jai vis sudėtingesnius reikalavimus tuo domėjimusi.
2 – paspausk ir pagirk!
Kultūrinės laidos, kaip ir kultūrinė spauda, turėtų būti gyvi ir aktualūs. Tik taip jie pritrauks klausytojus (žiūrovus), skaitytojus.
Man atrodo, kad lietuviškai kultūros erdvei tikrai trūksta originalumo, gebėjimo provokuoti, sudominti, padėti žmonėms suprasti, kad kultūra yra svarbi jų kasdienybės dalis.